dinsdag 18 juni 2013

Activiteit 1

1) Filmpje + discussie

Ramona en ik hebben samen een filmpje gemaakt over pesten VS cyberpesten. Hier komt een stuk theorie in terug. Naast dit stuk theorie komen er twee professoren aan het woord (waarvan wij allebei 1 inspreken) die beide een van de manieren van pesten verantwoorden. Ze geven aan waarom het een erger zou zijn dan het andere. Dit lokt een discussie uit bij de kinderen.
De discussie wordt gevoerd tussen de filmpjes door. Deze zetten we dan even op stop om te peilen wat de kinderen vinden van een geschetste situatie of opmerking.

Bijhorende competentie:
Interpersoonlijk:
Ø     Gebruikt de nieuwe media om een prettig leef- en werkklimaat te creëren waarin coöperatie centraal staat.
Ø     Ook zorg ik voor een goede balans tussen leiden, begeleiden, sturen en volgen, confronteren en verzoenen, corrigeren en stimuleren.
Pedagogisch:
Ø     Ik draag tijdens deze les bij aan de morele ontwikkeling van het kind ten aanzien van veilig gebruik van internet.
aanvulling: Ik ben goed voorbereid voor de les van 17 april, m.b.t. het onderwerp pesten/cyberpesten en heb hier, samen met een medestudent, een film over gemaakt. (dat ter discussie wordt gesteld).
Ø     Kent de risico’s van online pesten en weet hoe daar op in te spelen (mediaopvoeding).
Organisatorisch:
Ø     Tijdens deze les werk ik vraaggericht en flexibel.
Ø     Tijdens mijn les maak ik gebruik van een zelfgemaakt filmpje.
Samenwerken met collega:
Ø     Presenteert zichzelf als team met mede-studenten.
Ø     Hanteert een inzichtelijke taakverdeling.
Ø     Motiveert en ondersteunt mede-studenten.
Ø     Praat respectvol over de bijdrage van mede-studenten en andere betrokkenen bij de minor.

Reflectie
Dit filmpje met bijbehorende activiteit ontwerpen en uitvoeren vond ik erg leuk om te doen. Dat ik het samen met Ramona heb gedaan maakte het alleen maar leuker.
Ik ben uit mezelf iemand die normaal gesproken liever alleen werkt, maar ik vond deze activiteit samen met Ramona echt ontzettend leuk om te doen!
We hebben heel goed samengewerkt en ons beide voor meer dan 100% ingezet om er voor te zorgen dat dit een geslaagd project zou worden.

We hebben het filmpje gemaakt om te zorgen dat een toch vrij zwaar onderwerp wat luchtiger benaderd kon worden. Kinderen vonden het een grappig filmpje en werden er opener door.
Ramona en ik hebben zelf ook de nodige ervaringen op het gebied van (cyber)pesten. Hier hebben we ook over verteld. De kinderen vonden dit heel interessant, en het maakte dat de kinderen ook meer over hun eigen ervaringen durfde te vertellen.
Zo zijn er vervelende situaties verteld door de kinderen, waar andere kinderen dan weer op hebben gereageerd.

De kinderen van groep 7 waren allemaal heel enthousiast en deden heel actief en gezellig mee.

De taakverdeling tussen Ramona en mij was heel goed verdeeld. Ook tijdens de les kwamen wij allebei evenveel aanbod. We speelden goed op elkaar in en vulde elkaar goed aan.

De kinderen en ook de leerkracht vonden het filmpje erg leuk om te zien. Het filmpje begint met een hamster die de tune zingt (dit is ingezongen door Ramona en vervolgens vervormd naar een hamster stem). Waarna professor “Albert Eensteen” (ingesproken door leerkracht André Broens) op een luchtige manier theoretische feiten verteld. Er zit een stukje in waarin ik (op het schoolplein) “gepest” wordt door Ramona, en Ramona (op de computer) “gepest” wordt door mij. Het was heel mooi om te zien hoe de kinderen daar (geschokt) op reageerde. Tenslotte zitten er twee deskundige (gespeeld door Ramona en mij) in die ieder vertellen waarom het één erger is dan het ander.
Dit was een mooie aanzet om te discussiëren met de kinderen.

Al met al was het een ontzettend geslaagde activiteit. Er zijn geen dingen die ik een volgende keer anders zou doen. Het is erg goed gegaan allemaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten