4) Werkblad
Voor de zelfstandige verwerking hebben de kinderen een werkblad gemaakt. Hierin werden diverse voorbeelden en situatie geschetst waar de kinderen op konden reageren. Ook werd hun mening gevraagd over bepaalde situaties. Hieronder ziet u een voorbeeld van een uitgewerkt werkblad.
Bijhorende competentie:
Voor de zelfstandige verwerking hebben de kinderen een werkblad gemaakt. Hierin werden diverse voorbeelden en situatie geschetst waar de kinderen op konden reageren. Ook werd hun mening gevraagd over bepaalde situaties. Hieronder ziet u een voorbeeld van een uitgewerkt werkblad.
Bijhorende competentie:
Vakinhoudelijk
didactisch:
Ø Tijdens deze les draag ik bij aan
de mediawijsheid van kinderen op een passende manier (bij ontwikkelingsfase).
Ø Tijdens deze les maak ik gebruik
van een zelfgemaakte enquête. Deze heb ik gemaakt online:
Interpersoonlijk:
Ø Ook zorg ik voor een goede balans
tussen leiden, begeleiden, sturen en volgen, confronteren en verzoenen,
corrigeren en stimuleren.
Ø Tijdens deze les zorg ik voor een
prettige en open sfeer, zo stimuleer ik zelfstandigheid, en samenwerking bij
kinderen, door o.a. gebruik te maken van coöperatieve werkvormen.
Reflectie
Het werkboekje
hebben we zelf samengevoegd uit verschillende opdrachten uit een online
methode. Er zaten casussen, voorbeelden en stellingen in. Aan het eind zat een
stripverhaaltje wat ze af moesten maken.
De kinderen vonden
dit erg leuk om te doen.
Tijdens deze les is
er erg veel gepraat dus de kinderen waren blij dat ze even zelfstandig aan het
werk konden gaan.
We hebben tijdens
deze activiteit niet geëist dat het stil zou zijn. Dit omdat de kinderen,
wanneer ze kunnen overleggen, toch dieper nadenken over bepaalde stellingen. De
kinderen van deze klas vonden het over het algemeen toch vrij moeilijk om een
eigen mening te vormen en vervolgens te verwoorden.
Tijdens de geplande
tijd voor deze activiteit hebben de kinderen het werkboekje niet volledig af
gekregen (dit hadden wij al voorzien). We hadden namelijk nog een activiteit
(activiteit 5). Wanneer de kinderen klaar waren met die activiteit konden ze
weer verder met dit werkboekje. Ze hebben het werkboekje ook nog een week op
hun tafel gehouden zodat ze er nog aan konden werken wanneer ze (met het gewone
werk) klaar waren. Op deze manier hadden de kinderen ook wat langer de tijd om
er rustig over na te denken.
Ook dit was weer een
erg geslaagde activiteit. De kinderen vonden het erg leuk om te doen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten