dinsdag 18 juni 2013

Pesten vs cyberpesten les 2



Lesfase

In deze kolom noem ik afzonderlijk alle lesfasen van het gekozen didactische model
Tijd

Per fase geef ik aan hoe veel tijd ik hier voor neem
Activiteit

Hier noteer ik per fase wat ik wil gaan doen en wat de kinderen gaan doen tijdens mijn les.


Om per fase aan te geven in welke mate deze leerkrachtgestuurd en/of kindgestuurd is, plaats ik een x op de lijn
Bordgebruik
Hier geef ik per fase aan of en hoe ik het bord gebruik.
- Wat noteer ik op het bord?
- Hoe gebruik ik het whiteboard?
- Waarvoor gebruik ik het digitale    schoolbord?

Materiaalgebruik
Hier geef ik per fase aan hoe ik het materiaal inzet
 +/-
NA de les vul ik in wat goed (+) en minder goed (-) ging
Terugblik

1 min.

Voorstellen van onszelf
Propje maken

Digibord.
a4 papier
+
Oriëntatie



2 min.

Doel vaststellen:
- In deze les leren we het verschil tussen pesten op het schoolplein en pesten op het internet en hier een mening over te vormen.

- In deze les hebben we respect voor elkaar, laten we elkaar uitspreken, lachen we elkaar niet uit en luisteren naar elkaars verhaal.




Digibord.
+
Begeleide oefening


5 – 10 min

Wat weet je al?
Gezamenlijk een woorden web maken. (coöperatieve werkvorm)
(evt. vragen stellen, waarom heb je dat opgeschreven? Kun je een voorbeeld noemen).


A4 of A3 Papier (per tafelgroepje)
Potloden.
Digibord.
+
Uitleg


20 min

Filmpje laten zien. +/- 8 minuten.
Aan de hand van het filmpje gaan we een discussie voeren.


Filmpje
+
Zelfstandige verwerking



45 min

3 activiteiten in 3 groepen:
Barbra: Discussie voeren over veilig internetten en het verzinnen van een goed wachtwoord.
Anoek: In gesprek gaan over pesten en cyberpesten. (Interpretatiepesten)
Ramona: Diaglogen bespreken, oefenen en uitvoeren.


Werkboekje
Potlood


+
Evaluatie

8 min

Propje uitvouwen

Evalueren.
Wat vond je van deze les?
Hoe denk je nu over pesten?



+

Geen opmerkingen:

Een reactie posten