Lesfase
In deze kolom noem ik afzonderlijk alle lesfasen van het gekozen
didactische model
|
Tijd
Per fase geef ik aan hoe veel tijd ik hier voor neem
|
Activiteit
Hier noteer ik per fase wat ik wil gaan doen en wat de kinderen gaan doen
tijdens mijn les.
Om per fase aan te geven in welke mate deze leerkrachtgestuurd en/of
kindgestuurd is, plaats ik een x op de lijn
|
Bordgebruik
Hier geef ik per fase aan of en hoe ik het bord gebruik.
- Wat noteer ik op het bord?
- Hoe gebruik ik het whiteboard?
- Waarvoor gebruik ik het digitale
schoolbord?
Materiaalgebruik
Hier geef ik per fase aan hoe ik het materiaal inzet
|
+/-
NA de les vul ik
in wat goed (+) en minder goed (-) ging
|
Terugblik
|
1 min.
|
Voorstellen van onszelf
Propje maken
|
Digibord.
a4 papier
|
+
|
Oriëntatie
|
2 min.
|
Doel vaststellen:
- In deze les leren we het verschil tussen pesten op het schoolplein en
pesten op het internet en hier een mening over te vormen.
- In deze les hebben we respect voor elkaar, laten we elkaar uitspreken,
lachen we elkaar niet uit en luisteren naar elkaars verhaal.
|
Digibord.
|
+
|
Begeleide oefening
|
5 – 10 min
|
Wat weet je al?
Gezamenlijk een woorden web maken. (coöperatieve werkvorm)
(evt. vragen stellen, waarom heb je dat opgeschreven? Kun je een
voorbeeld noemen).
|
A4 of A3 Papier (per tafelgroepje)
Potloden.
Digibord.
|
+
|
Uitleg
|
20 min
|
Filmpje laten zien. +/- 8 minuten.
Aan de hand van het filmpje gaan we een discussie voeren.
|
Filmpje
|
+
|
Zelfstandige verwerking
|
45 min
|
3 activiteiten in 3 groepen:
Barbra: Discussie voeren over veilig internetten en het verzinnen van een goed wachtwoord. Anoek: In gesprek gaan over pesten en cyberpesten. (Interpretatiepesten) Ramona: Diaglogen bespreken, oefenen en uitvoeren. |
Werkboekje
Potlood |
+
|
Evaluatie
|
8 min
|
Propje uitvouwen
Evalueren.
Wat vond je van deze les?
Hoe denk je nu over pesten? |
|
+
|
dinsdag 18 juni 2013
Pesten vs cyberpesten les 2
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten